~BINGKISAN SANUBARI :

Imam Ghazali = “Apa yang paling berat didunia ini ?”
Murid 1 = “Baja”
Murid 2 = “Besi”
Murid 3 = “Gajah”
Imam Ghazali = “Semua jawaban itu benar. Tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH. (QS: Al-Azab : 72) Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.”

Ayuh! Mari Hidupkan Kembali Sunnah Baginda !

Bismillah,

SalaManiSemaniSenyumanmu ^ ^
Sempena dengan sambutan Maulidur Rasul pada tahun 1433 M ini, Badan Dakwah dan Kerohanian akan melaksanakan satu program khas khusus untuk mengimarahkan lagi bulan kelahiran baginda SAW . Antara aktiviti yang telah dirancang adalah seperti , 5 minit mengenali Rasulullah SAW, kuiz , mencipta sajak , penggunaan bahasa Arab dalam tutur kata harian ,  dan lain-lain .
Justeru, kerjasama daripada semua warga As-Sharifah sepanjang program khas ini dijalankan amatlah dihargai . Mudah-mudahan melalui aktiviti seperti ini, kita dapat mengambil iktibar daripada kisah-kisah umat terdahulu khususnya baginda SAW , di samping menambahkan lagi tahap ketaqwaan kita kepada Tuhan sekalian alam .

Oleh itu,  BKPSMKASR dengan sukacitanya ingin berkongsi tentang salah satu daripada sunnah baginda SAW iaitu kaedah memotong kuku mengikut sunnah yang sebenarnya . Akan tetapi , setelah kita ,mengetahuinya , jangan sesekali kita lupa dengan ilmu tersebut kerna , pepatah Arab ada menyebut ; " Ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah " . Akhir kalam , selamat mencuba ! :D


No comments: